Pokud chcete vědět, co bude příští velký trend ve světě fotovoltaiky, obvykle stačí se podívat za hranice. A zatímco sdílená energetika, agrovoltaika nebo bateriová úložiště už získávají své místo na slunci i u nás, jeden z výrazných trendů současnosti v Česku zatím příliš nevidíme. Už brzy by se to ale mohlo změnit. Poptávka po carportech v zahraničí výrazně roste. Jsou země, kde vznikají dokonce povinně, jinde je tahounem rostoucí elektromobilita.

Autor: Michal Petřek, Marketing Manager, Raylyst Solar s.r.o.

Západní Evropa je opět trochu napřed, co se týče efektivního využívání fotovoltaiky v dříve možná trochu netušených prostorách. Více znalí si jistě všimli nárustu fenoménu agrovoltaiky, kdy jsou zemědělské plochy osazovány solárními panely a jejich užitek se tak zdvojnásobí. A podobně jako v agrovoltaice, kterou už se snaží česká legislativa dohnat, se tentokrát velké parkovací plochy v mnoha zemích Evropské unie stále častěji mění na solární carporty.

Ve Francii a některých německých regionech je dokonce zákonem stanoveno, že nová parkoviště musí být vybavena solárními panely, což vede k prudkému nárůstu poptávky po těchto projektech. Developeři ve Francii musí solárními carporty povinně osadit každou parkovací plochu s kapacitou 80 míst a více. V Německu se tato nařízení pohybují v rozmezí mezi 35 až 100 parkovacími místy, záleží na konkrétní spolkové zemi.

Osobně ale předvídám, že podobná legislativa českou kotlinu nečeká. I v tomto ohledu nás totiž brzdí cena výstavby v Česku, zdlouhavá stavební řízení a z obou plynoucí obava investorů udělat krok navíc. Výhody carportu jsou přitom jasné na první pohled: chrání auta před venkovními vlivy jako je vítr či déšť, a fotovoltaika umístěná na jeho střeše vyrábí energii, kterou lze buď okamžitě nabíjet elektrovozy nebo ji ukládat do bateriových úložišť.

Nová technologická vychytávka je atraktivní a pro mnohé z nás se tak brzy zařadí k dalším technologiím, které v zahraničí nadšeně ukazujeme dětem. Podobně, jako je tomu v případě větrných elektráren. Takový sentiment je v danou chvíli sympatický a milý, na druhé straně ale opět poněkud teskný, a to ještě podceňuje skutečný význam carportů v budoucnosti. Bude potřeba nad nimi přemýšlet jako nad nezbytnou součástí dopravní a parkovací infrastruktury, ne-li přímo energetické. V potaz by to tedy už měli brát i konstrukční a dodavatelské společnosti.

Česko v tomto ohledu čeká skutečně velká výzva především u logistických a dopravních společností, ty městské a veřejné nevyjímaje. Vzhledem k tomu, že elektromobilita je nevyhnutelnou budoucností automobilismu, bylo by dobré vnímat carporty už teď jako kriticky důležitou součást infrastruktury v letech budoucích. Pokud chceme dát elektromobilitě v Česku šanci, je budování dobíjecích míst nevyhnutelné. Pokud chceme podpořit stabilitu distribuční sítě, je cestou zase elektromobilita a dobíjení vozů v době, kdy se můžeme těšit nejvyššímu osvitu. Pokud to tedy myslíme s elektromobilitou vážně (a měli bychom), stanou se carporty důležitou součástí nejen dopravy infrastruktury, ale i našich měst, domů, a tedy ve výsledku i krajiny.

Kdo chce nejlepší výsledky, ať se připravuje teď. V zahraničí je příkladů více než dost. Na závěr lze poukázat například na Belgii, kde nedávno dokončili carportový veřejný projekt o kapacitě 1 MWp. Tento projekt zahrnoval konstrukci 7 řad přístřešků s unikátním designem, umožňujícím parkování dvou vozidel pod jednou střechou, čímž se zvýšila kapacita parkoviště. Na místě bylo instalováno 2 148 fotovoltaických panelů.

Potěšující je, že stát na carporty přece jen myslí, byť není zdaleka tak naléhavý, jako jiné evropské země. Na fotovoltaické carporty vč. bateriových úložišť se vztahují stejné dotace jako na konvenční fotovoltaické elektrárny. Firmy mohou tyto dotace čerpat například z Modernizačního fondu RES+, konkrétně z výzev číslo 1 nebo 2, v závislosti na velikosti instalace. Vzhledem k tlaku na energetické úspory ze strany firem i rostoucímu počtu investorů se zájmem o PPA projekty je přitom jasné, že carporty nakonec i u nás své místo najdou.

Často se o pozitivních vyhlídkách mluví jako „světlé budoucnosti“. To je v případě fotovoltaiky a obnovitelných zdrojů nepochybně přiléhavé, a i když Česká výstavba hledá svoji rovnováhu mezi vysokou cenou a smysluplnou investicí, parkoviště obestavěná solárními panely jsou jednou z těch, které se skutečně vyplácí. A nabídku technologií pro jejich výstavbu doporučuji už pomalu sledovat.